عصب کشی دندان

عصب کشی یا عصب کِشی ، درمان ریشه ، اندو  یا روت کانال یکی از درمانهای دندانپزشکی است همه افراد یا با آن مواجه شده اند و یا با ان درآینده مواجه خواهند شد. طبیعتا هر فردی در زندگی یکبار هم که شده با درد دندان مواجه شده است و این درد سنگین و طاقت فرسا را کشیده و تحمل کرده است.

شاید با اولین دردی که به دندان شما وارد می شود به این فکر خواهید کرد که باید دندان کشده شود تا از درد دندان راحت شوید . کشیدن دندان ممکن است در ابتدا و در سریعترین زمان درد شما را تسکین دهد و از این در خلاصی یابید اما در نظر داشته باشید که با کشیدن دندان تازه مشکلات دهان و دندان شما شروع می شود.

جای خالی دندان مشکلاتی را برای سایر دندانها به وجود می اورد که موجب از دست دادن این دندانها در دراز مدت خواهد شد از جمله تحلیل استخوان و فرو رفتگی استخوان صورت ، همچنین بودن جای خالی موجب لق شدن دندانهای کناری شده و به مرور انها هم از بین خواهند رفت

راههای درمان بی دندان در درجه اول و بهترین راه جایگزین کردن دندان از دست رفته کاشت دندان است که  بهتر است با متخصص ایمپلنت در تهران در مرکز ایمپلنت دکتر مرتضی قادری برای این کار مشاوره انجام دهید.

عصب کشی و جلوگیری از کشیدن دندان

عصب کشی درمانی است که از کشیدن دندان جلوگیری میکند. علت درد دندان عصب کوچک و نازکی است که درون کانال و یا کانالهای دندان قراردارد .

دندانها بسته به جایگاه  از یک تا چهار کانال دارند ، زمانی که پوسیدگی لایه بیرونی دندان پیشرفت میکند به عصب رسیده و موجب درد دندان می شود.

اگر برای ترمیم دندان خود به دندانپزشک مراجعه کنید دندانپزشک در درجه اول به شما پیشنهاد عصب کسی می دهد تا علاوه بر ازبین رفتن درد دندان طبیعی شما نیز حفظ خواهد شد.

عصب کشی چیست ؟

عصب کشی در واقع بیرون کشیدن عصب نرم داخل ریشه دندان است که باید با مواد و متریال مخصوص داخل کانال خالی شده پر شود تا علاوه بر کاهش درد مقاوت و طول عمر دندان زیاد شود .

عصب کشی چه مراحی دارد؟

عصب کشی درمانی است که در مطب ها و کلینیک ها توسط دندانپزشک انجام می شود. پس از معاینه و ویزیت اولیه و پس از گرفتن عکس رادیولوژی  انجام می شود .

عکس رادیو لوژی برای عصب کشی ضرورت دارد چون دندانپزشک با دیدن این عکس می تواند از ابزار مناسب استفاده کرده تا درمان خود را بصورت کامل و کم نقص انجام دهد.

در نظر داشته باشید چنانچه این کانال ریشه کاملا تمیز و خالی و ضد عفونی نشود دندان دچار عفونت های پس از عصب کشی خواهد شد و ممکن است مشکلات بعدی را به وجود اورد. پس ضرورت دارد که در انتخاب دندانپزشک خود دقت کنید. دندانپزشک با سابقه و با تجربه برای حفظ سلامت دندانهایتان به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

اندودانتیست یا متخصص اندو کیست؟

مباحث و موضوع عصب کشی یک درمان ساده نیست در واقع عصب کشی ساده ای که شا می بینید یکی ارشتههای تخصصی دندانپزشکی است که عموما برخی از دندانپزشکان با گرفتن تخصص اندو بصورت تخصصی تر عصب کشی را انجام می دهند به گونه ای که کانالها و ریشه هایی را که دندانپزشکان عمومی به دلیل سختی کار نمی توانند انجام دهند به متخصص اندو یا متخصص درمان ریشه ارجاع می دهند و این یک موضوع روتین است .

دندانپزشکانی که در رشته عصب کشی به صورت تخصصی ادامه تحصیل می دهند اندودانتیکس یا متخصص درمان ریشه گفته می شود.

در طول درمان ریشه چه اتفاقی می افتد؟

در مورد این روش سریع و راحت که می تواند درد دندان شما را تسکین دهد و دندان طبیعی شما را نجات دهد در ادامه بیشتر توضیح می دهیم .

اگر دندانپزشک یا متخصص اندودنتیست شما برای درمان دندان آسیب دیده یا بیمار یک روش کانال ریشه را تجویز می کند، نیازی به نگرانی نیست. سالانه میلیون‌ها دندان از این طریق درمان و حفظ  می‌شوند و درد را تسکین می‌دهند و دندان‌ها را دوباره سالم می‌کنند .

در داخل دندان شما، زیر مینای سفید و لایه سختی به نام عاج، بافت نرمی به نام پالپ وجود دارد. این بافت حاوی رگ های خونی، اعصاب و بافت همبند است که به رشد ریشه دندان شما در طول رشد آن کمک می کند. یک دندان کاملاً رشد یافته می تواند بدون پالپ زنده بماند، زیرا دندان همچنان توسط بافت های اطراف آن تغذیه می شود.

درمان ریشه بسیار شبیه به پرکردن معمولی است و معمولاً بسته به وضعیت دندان و شرایط شخصی شما می تواند در یک یا دو جلسه تکمیل شود. گرفتن کانال ریشه نسبتا بدون درد و بسیار موثر است. در کمترین زمان ممکن به لبخند زدن، گاز گرفتن و جویدن طبیعی ادامه خواهید داد

مزیت حفظ دندان با عصب کشی و درمان ریشه

• حفظ دندان طبیعی با درمان ریشه مزایای بسیاری دارد:
  • جویدن راحت تر و کارآمد
  • نیروی طبیعی گاز گرفتن و احساس
  • ظاهر طبیعی
  • از سایر دندان ها در برابر سایش یا فشار بیش از حد محافظت می کند

همه چیز درباره عصب کشی

عصب کشی دندان  (که به عنوان درمان ریشه نیز شناخته می شود) یک روش جدی است، اما متخصصان هر روز آن را انجام می دهند. قبل از انجام هر نوع کار دندانپزشکی، دانستن حقایق در مورد کانال ریشه مهم است.

آیا عصب کشی درد دارد ؟

از آنجایی که به بیماران بیحسی تزریق می شود، عصب کشی  دردناک تر از یک روش دندانپزشکی معمولی مانند پر کردن یا کشیدن دندان عقل نیست. با این حال، درمان ریشه معمولاً بعد از عمل کمی درد یا بی‌حس است و حتی می‌تواند باعث ناراحتی خفیف برای چند روز شود.

چگونه می توان فهمید که آیا به عصب کشی  نیاز دارید؟

درمان ریشه برای دندان ترک خورده ناشی از آسیب یا مشکلات ژنتیک ، حفره عمیق یا مشکلات ناشی از پر کردن قبلی مورد نیاز است. معمولاً بیماران زمانی که متوجه می شوند دندان هایشان حساس است، به ویژه به گرما و سرما حساسیت پیدا کند ، نیاز به درمان ریشه و به اصطلاح عصب کشی  دارند.

چند علامت وجود دارد که به این معنی است که ممکن است به عصب کشی  نیاز داشته باشید.

• درد شدید هنگام جویدن یا گاز گرفتن
  • جوش روی لثه
  • دندان شکسته یا ترک خورده
  • حساسیت طولانی مدت به گرما یا سرما، حتی پس از رفع احساس
  • لثه های متورم یا حساس
  • پوسیدگی عمیق یا تیره شدن لثه

بی حسی بعد از عصب کشی چقدر طول می کشد؟

اگرچه به احتمال زیاد به مدت 2 تا 4 ساعت بعد از عمل بی‌حس  می مانید ، اکثر بیماران می‌توانند مستقیماً  بعد از عصب کشی به مدرسه  بازگردند یا به کار بپردازند. با این حال، تا زمانی که بی حسی به طور کامل از بین نرود، توصیه می شود از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید.

هزینه عصب کشی چقدر است؟

بسته به اینکه مشکل چقدر پیچیده است و کدام دندان آسیب دیده است، هزینه آن متفاوت است. درمان دندانهای انتهایی یا مولر ها به دلیل داشتن کانالهای بیشتر و دسترسی سختر معمولا دشوارتر است بنابراین هزینه معمولا بیشتر است.

به طور کلی، درمان ریشه و ترمیم دندان طبیعی نسبت به جایگزینی برای کشیدن دندان هزینه کمتری دارد. برای بازیابی عملکرد جویدن و جلوگیری از جابجایی دندان های مجاور، دندان کشیده شده باید با ایمپلنت دندان یا بریج جایگزین شود. هزینه این روش ها بیشتر از درمان ریشه و ترمیم مناسب است.