درباره بهترین خمیر دندان‌ها بیشتر بدانید

بهترین خمیر دندان‌ها

بهترین خمیر دندان‌های دنیا

امروزه به‌دلیل وجود انواع خمیر دندان در بازار، خرید آن به یک چالش تبدیل شده است. از نظر کارشناسان، برای بهبود سلامت دهان و دندان لازم است محصولی انتخاب شود که در جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری لثه بهترین عملکرد را داشته باشد. همچنین با سفید کردن دندان‌ها، لبخند خیره‌کننده‌ای به ظاهر صورت بدهد.

معمولا توصیه می‌شود که خمیر دندان حاوی مواد فعالی مانند فلوراید و پراکسید هیدروژن باشد. با این وجود، در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم به چندین نمونه از بهترین خمیر دندان‌های دنیا اشاره کنیم و در مورد ترکیبات کلیدی، طعم و مزایا آن‌ها صحبت کنیم. با ما همراه باشید!

بهترین خمیردندان

انواع خمیر دندان

قبل از معرفی بهترین خمیر دندان‌های دنیا، بهتر است با انواع خمیر دندان آشنا شوید. یکی از رایج‌ترین انواع خمیر دندان، خمیر دندان حاوی فلوراید است. ازآنجایی‌که فلوراید دندان‌های شما را تقویت می‌کند و از پوسیدگی جلوگیری می‌کند، دندانپزشکان مصرف آن را برای کودکان و بزرگسالان توصیه می‌کنند.

خمیر دندان‌هایی نیز برای کنترل جرم دندان طراحی شده‌اند. اگر پلاک روی دندان شما سفت شود، به جرم دندان تبدیل می‌شود. برای مبارزه با این مشکل، لازم است از خمیر دندان‌های کنترلکننده تارتار یا پلاک استفاده کنید.

برخی از افراد از حساسیت دندانی رنج می‌برند و خوردن یا نوشیدن غذاهای سرد و گرم برای آن‌ها دردناک است. معمولا این مشکل به‌دلیل ضعیف شدن مینای دندان یا نمایان شدن ریشه دندان بروز می‌کند. اینجاست که استفاده از خمیر دندان‌های ضدحساسیت دندانی، درد ناشی از آن را تسکین می‌دهد.

در نهایت، باید به خمیر دندان‌های سفیدکننده اشاره کرد. اگرچه هرکدام فرمولاسیون متفاوتی دارند، اما همگی حاوی مقداری ماده سفیدکننده برای سفیدتر نشان دادن دندان‌ها هستند. این مواد یا با لکه‌ها مبارزه می‌کنند یا رنگ دندان‌های شما را روشن‌تر می‌کنند. برخی از خمیر دندان‌های سفیدکننده نیز از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کنند.

یکی از نکاتی که باید از آن آگاه باشید، این است که استفاده بیش‌ازحد از خمیر دندان سفیدکننده می‌تواند زمینه آسیب به مینای دندان را فراهم کند. بهتر است یک یا دو هفته یکبار از این نوع خمیر دندان استفاده کنید.

امروزه تقریبا هر نوع خمیر دندانی را که تصور کنید می‌توانید در فروشگاه‌ها پیدا کنید. خمیر دندان‌هایی وجود دارند که فقط دندان‌ها را تمیز می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر از خمیر دندان‌ها چندمنظوره هستند.

در نهایت شما باید خمیر دندانی انتخاب کنید که نیازهای خاص دهان و دندان‌های شما را برآورده کند. اگر مستعد پوسیدگی دندان هستید، باید به‌دنبال محصولی باشید که از دندان‌ها در برابر پوسیدگی محافظت کند. اگر سیگار می‌کشید و سفید کردن دندان‌ها دغدغه اصلی شماست، باید خمیر دندان سفیدکننده را انتخاب کنید. مطمئنا مشورت با دندانپزشک، اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه در اختیار شما خواهد گذاشت.

در انتخاب خمیر دندان به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای خرید یک محصول مناسب، بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

مواد تشکیل‌دهنده خمیر دندان

مطمئنا بسته‌بندی پر زرق و برق خمیر دندان، دندان‌های شما را سالم و درخشان نمی‌کند. بهتر است به این مسئله توجه کنید که از چه موادی تشکیل شده است. طبق تحقیقات انجام شده توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا، وجود ترکیبات خاص زیر می‌تواند به بهبود حساسیت دندان، کاهش التهاب لثه، جلوگیری از تجمع جرم و فرسایش مینای دندان و سفید کردن دندان‌ها کمک کند:

  • سورفکتانت. سدیم لوریل سولفات (SLS) نوعی سورفکتانت است که باعث کف کردن خمیر دندان در هنگام مسواک زدن می‌شود. برخی از دندانپزشکان معتقدند که این ماده به تمیز کردن دندان‌ها و دهان کمک زیادی می‌کند.
  • پراکسید هیدروژن. پراکسید هیدروژن می‌تواند هم لکه‌های سطحی و هم لکه‌های داخلی دندان‌ها را از بین ببرد و دندان‌ها را به‌طور چشمگیری درخشان‌تر و سفیدتر می‌کند.
  • زایلیتول. یکی دیگر از مواد مفید که اغلب در خمیر دندان‌ها یافت می‌شود، زایلیتول است. در اصل یک ماده شیرین‌کننده است که نه تنها باعث خوش‌طعم شدن خمیر دندان می‌شود، بلکه به ریشه‌کن کردن باکتری‌های بدی که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند نیز کمک می‌کند.
  • کربنات کلسیم، آلومینیوم سیلیکات یا هیدروکسید آلومینیوم. این مواد ساینده دندان می‌توانند پلاک‌ها، کلنی‌های باکتریایی و لکه‌های سطحی را از بین ببرند. از نظر کارشناسان، خمیر دندان با سایش نسبی عاج 250 یا کمتر برای مسواک زدن روزانه با تکنیک‌های مناسب بی‌خطر است.
بهترین خمیردندان

طعم خمیر دندان

اگرچه بیشتر خمیر دندان‌ها طعم نعناع دارند، اما محصولاتی با طعم‌ دارچین، روغن درخت چای و حتی رازیانه نیز وجود دارند. بهتر است از قبل به این مسئله توجه کنید.

مشکلات خاص دندانپزشکی

اگر مشکلاتی مانند خونریزی لثه یا دندان‌های حساس دارید، باید خمیر دندانی را انتخاب کنید که متناسب با این شرایط فرموله شده‌اند. معمولا توصیه می‌شود بیمارانی‌که دندان‌های حساس دارند به‌دنبال برندهایی مانند سنسوداین (Sensodyne) باشند. زیرا در ترکیب خود نیترات پتاسیم دارند و این ماده به تسکین اعصاب ملتهب کمک می‌کند.

معرفی چندین نمونه از بهترین خمیر دندان‌های دنیا

در این بخش می‌توانید با بهترین برندهای خمیر دندان‌ آشنا شوید.

خمیر دندان کلگیت (Colgat)، بهترین محصول برای محافظت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی

این خمیر دندان حاوی فلوراید است. ماده موثره‌ای که توسط دندانپزشکان برای تقویت دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی توصیه می‌شود. چراکه دندان‌ها را کاملا تمیز می‌کند و باکتری‌های مضر را از بین می‌برد. طعم معمولی این محصول اذیت‌کننده نیست و به دهان شما احساس تمیزی می‌دهد.

نه تنها ماندگاری طولانی دارد بلکه یک گزینه مقرون‌به‌صرفه برای اکثر افراد محسوب می‌شود. البته لازم است بدانید که به اندازه محصولات دیگر سفیدکننده دندان‌ها نیست.

خمیر دندان کرست (Crest)، بهترین محصول از نظر قدرت تمیزکنندگی

برای محافظت از دندان‌ها، لازم نیست همیشه هزینه زیادی پرداخت کنید. خرید این محصول یک راه اقتصادی برای مبارزه با تجمع پلاک و جلوگیری از پوسیدگی دندان و التهاب لثه است. فرمولاسیون آن به‌گونه‌ای طراحی شده است که به‌صورت عمیق دندان‌ها را تمیز می‌کند و این احساس تمیزی ساعت‌ها بعد از مسواک زدن باقی می‌ماند.

خمیر دندان آرم اند هامر (Arm & Hammer)، بهترین محصول سفیدکننده دندان‌

تغییر رنگ دندان‌ها تاثیر بدی روی ظاهر لبخند می‌گذارد. اگرچه خمیر دندان‌های زیادی برای سفید کردن دندان‌ها وجود دارند، اما پیشنهاد ما به شما این محصول است. زیرا نه تنها حاوی جوش شیرین و پراکسید است بلکه از فلوراید سدیم به‌عنوان یک ماده فعال نیز استفاده کرده است. بدین شکل، علاوه‌بر سفید کردن دندان‌ها می‌تواند آن‌ها را تقویت کرده و از پوسیدگی جلوگیری می‌کند. در واقع اسیدهای مضری که مینای دندان را ضعیف و فرسوده می‌کنند را خنثی و از ایجاد لکه‌های جدید جلوگیری می‌کند. قیمت به‌صرفه و معقولی دارد و پس از استفاده حساسیتی ایجاد نمی‌کند. از طعم نعنایی آن لذت ببرید!

خمیر دندان پارودونتکس (Parodontax)، بهترین محصول برای بیماری لثه

اولین نشانه‌های بیماری لثه شامل خونریزی لثه، حساسیت زیاد بافت لثه در برابر لمس و عقب‌نشینی خط لثه هستند. ازآنجایی‌که عدم درمان این بیماری می‌تواند آسیب بیشتری به بافت نرم دهان وارد کند، در صورت مشاهده علائم ضروری است که به دندانپزشک مراجعه کنید.

البته استفاده از خمیر دندان پارودونتکس و نخ دندان کشیدن منظم نیز کمک زیادی به بهبود می‌کند. این محصول حاوی فلوراید قلع است که برای تقویت دندان‌ها و محکم نگهداشتن اتصال بین دندان‌ها و لثه‌ها به خوبی عمل می کند. این ماده ضدباکتری، در پیشگیری از بروز پلاک‌های دندانی، التهاب لثه، حساسیت و پوسیدگی دندان نیز موثر است. خمیر دندان پارودونتکس طعم نعنایی قوی دارد و به‌همین‌دلیل ممکن است باعث احساس سوزش شود.

خمیر دندان سنسوداین، بهترین محصول برای ترمیم و محافظت از دندان‌های حساس

حساس شدن دندان‌ها یک مشکل آزاردهنده است. زیرا در این شرایط، هنگامی‌که دندان‌ با غذاها و نوشیدنی‌های سرد یا گرم تماس پیدا می‌کند، درد شدیدی بروز می‌کند. در حال حاضر، سنسوداین محبوب‌ترین برندی است که دندانپزشکان برای درمان حساسیت دندانی توصیه می‌کنند. فلوراید قلع موجود در آن برای رفع حساسیت و ترمیم و تقویت مینای دندان موثر است. البته حساسیت دندانی همیشه ناشی از آسیب به مینا و عاج دندان نیست. گاهی در اثر پوسیدگی یا عوامل دیگر بروز می‌کند و نیاز به درمان‌های تخصصی‌تری توسط دندانپزشک دارد. این محصول یک طعم ملایم و نعناعی دارد و طراوت اندکی به دهان می‌دهد.

بهترین خمیردندان

خمیر دندان سرابریس (TheraBreath)، بهترین محصول برای رفع بوی بد دهان

اگر از بوی بد دهان خود رنج می‌برید، پیشنهاد ما به شما استفاده از خمیر دندان سرابریس است. این محصول دندان‌ها را سفید می‌کند و به پیشگیری از پوسیدگی دندان نیز کمک می‌کند. ماده اصلی آن فلوراید سدیم است و مواد دیگری مانند زایلیتول و آلوئه‌ورا نیز در فرمولاسیون آن یافت می‌شوند.

زایلیتول یک شیرین‌کننده است که پلاک دندانی را کاهش می‌دهد و باکتری‌هایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند را مهار می‌کند. آلوئه‌ورا نیز یک گیاه تسکین‌دهنده و ضدالتهاب است. یک تا دو بار در روز برای مسواک زدن دندان‌ها و زبان خود از این محصول استفاده کنید. معمولا تا 24 ساعت می‌تواند مانع از بروز بوی بد دهان شود. استفاده از آن برای افراد دیابتی تایید شده است.

خمیر دندان بیوتن (Biotene)، بهترین محصول برای رفع خشکی دهان

معمولا عارضه خشکی دهان زمانی رخ می‌دهد که غدد بزاقی، بزاق کافی برای مرطوب نگهداشتن دهان تولید نکنند. از علائم آن می‌توان به بوی بد دهان، چسبندگی بافت نرم دهان و حتی مشکل در بلع اشاره کرد. طبق تجربه، در اثر عوامل مختلفی مانند ابتلا به برخی از بیماری‌ها، مصرف برخی از داروها، شیمی‌درمانی و مصرف دخانیات و الکل بروز می‌کند.

ازآنجایی‌که تولید بزاق برای کمک به جلوگیری از پوسیدگی دندان و حفظ سلامت کلی بدن ضروری است، حتما برای تعیین علت اصلی خشکی دهان با پزشک خود مشورت کنید. در کنار آن، استفاده از خمیر دندان بیوتن نیز می‌تواند به کنترل علائم خشکی دهان کمک کند و در عین حال از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کند.

 این محصول حاوی قند، الکل و سدیم لوریل سولفات (SLS) نیست و باعث تحریک بافت نرم دهان نمی‌شود. ماده موثره آن یعنی فلوراید، برای جلوگیری از پوسیدگی و تقویت مینای دندان است.

خمیر دندان تامز آف مین (Tom’s of Maine)، بهترین محصول ضدپلاک و سفیدکننده دندان

خمیر دندان تامز آف مین، حاوی فلوراید و هیچ نوع طعم‌دهنده و رنگ مصنوعی نیست. به‌همین‌دلیل، یک جایگزین طبیعی برای خمیر دندان‌های معمولی محسوب می‌شود. این محصول ضدپلاک و سفیدکننده دندان، حاوی کربنات کلسیم به‌عنوان ساینده ملایم و سیلیس به‌عنوان جلادهنده دندان است. سیترات روی و بی‌کربنات سدیم موجود در آن دهان را خوشبو و زایلیتول موجود در آن با باکتری‌ها مبارزه می‌کند. علاوه‌بر طعم نعناع، با طعم رازیانه نیز عرضه شده است.

شاید موضوع انتخاب مسواک مناسب هم برای شما جذاب باشد 

پاسخ به سوالات متداول

در این بخش می‌توانید پاسخ تعدادی از ابهامات ذهنی خود در مورد نحوه استفاده از بهترین خمیر دندان‌های دنیا را بیابید.

1. آیا می‌توان از خمیر دندان تاریخ مصرف گذشته استفاده کرد؟

اگرچه تاریخ انقضا خمیر دندان‌ها در انتهای تیوپ آن‌ها حک شده است. اما اغلب آن‌ها از تاریخ خرید تا دو سال ماندگاری دارند. بافت خمیر دندان تاریخ مصرف‌ گذشته ممکن است به مرور زمان سفت شود و همین مسئله استفاده موثر از آن را دشوار می‌کند. پس بهتر است هرچه سریع‌تر از محصولات در دسترس خود استفاده کنید.

2. هنگام مسواک زدن از چه مقدار خمیر دندان باید استفاده کرد؟

مقدار توصیه‌شده برای استفاده از خمیر دندان در هنگام مسواک زدن، بسته به سن متفاوت است. انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند که کودکان از زمانی‌که اولین دندان آن‌ها در می‌آید تا سه سالگی از خمیر دندان به اندازه یک دانه برنج استفاده کنند. زیرا خطر مسمومیت با فلوراید وجود دارد. از سه سالگی تا بزرگسالی، مقدار خمیر دندان به اندازه یک نخود کافی است.

آیا استفاده از برندهای گران‌تر خمیر دندان بهتر است؟

اصولا خمیر دندان‌های معمولی و پذیرفته‌شده توسط جامعه دندانپزشکان، حاوی فلوراید به‌عنوان ماده اصلی برای برای پیشگیری از پوسیدگی و حفظ دندان‌های سالم هستند. طبق تجربه، این محصولات فرمولاسیون ویژه و قیمت بالایی ندارند و می‌توانید روزانه از آن‌ها استفاده کنید.

اما اینکه شما تصمیم بگیرید یک محصول خاص مانند خمیر دندان سفیدکننده دندان، ضدپلاک، ضدحساسیت دندانی یا حتی بیماری لثه با قیمت گران‌تر تهیه کنید. یک موضوع شخصی یا با نظارت دندانپزشک است و برای همیشه ضرورت ندارد.

سخن آخر

با وجود نکات ذکرشده در این مقاله، اگر مطمئن نیستید که کدام خمیر دندان مناسب نیازهای فردی شما است، از دندانپزشک خود راهنمایی بخواهید. زیرا انتخاب خمیر دندان مناسب تاثیر زیادی روی طول عمر دندان‌ها و کیفیت بافت لثه دارد.