آیا بعد از ایمپلنت میشه ارتودنسی کرد؟

آیا بعد از ایمپلنت میشه ارتودنسی کرد؟

آیا بعد از ایمپلنت میشه ارتودنسی کرد؟

ارتودنسی ایمپلنت دندان امکان‌پذیر است؟ آیا بهتر است ابتدا دندان‌هایم را ارتودنسی کنم و سپس آن را ایمپلنت کنم؟ اگر قرار باشد دندان‌هایم را ابتدا ارتودنسی و سپس ایمپلنت کنم، آیا باید مدت زمان طولانی را بدون دندان سپری کنم؟! یکی از موضوعات متداول بیمارانی که هر روز به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند، چنین مسائلی است. این موضوع که آیا ایمپلنت دندان را می‌توان ارتودنسی کرد، به یکی از سوالات مهم بیماران تبدیل شده است. بسیاری از بیماران دندانشان را از دست می‌دهند و به ناچار آن را ایمپلنت می‌کنند، سپس زمانی که برای ارتودنسی به دندانپزشک مراجعه می‌کنند، نگران این موضوع هستند. در این مطلب قصد داریم به تمام سوالاتی که در این زمینه برای مراجعان پیش می‌آید پاسخ دهیم و یک بار برای همیشه خیالتان را راحت کنیم.

تعریف ایمپلنت و ارتودنسی

بسیاری از ما در طول عمرمان و در سنین مختلف، چند تا از دندان‌هایمان را از دست می‌دهیم. از دست دادن دندان ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. پوسیدگی شدید دندان از عمده دلایلی است که باعث می‌شود مجبور شوید دندانتان را برای همیشه از دست دهید. ایمپلنت دندان یک راه‌حل فوق‌العاده است که برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته، پیشنهاد می‌شود. در این روش، یک پیچ تیتانیومی داخل فک بیمار قرار داده می‌شود و پروتز دندان روی آن قرار می‌گیرد. استحکام و عملکرد ایمپلنت دندان به حدی است که دندان دیگر جا به جا نمی‌شود. البته این موضوع بعد از جوش خوردن استخوان فک و پیچ ایمپلنت دندان عملی می‌شود. اگر چه داشتن یک دندان محکم جدید مزیت بزرگی است. اما اگر بخواهید ارتودنسی انجام دهید، ممکن است با مشکلات جدی رو به روی شوید. ارتودنسی هم یکی از اعمال دندانپزشکی است که برای بهبود ظاهر دندان‌ها استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی مهم‌ترین کاربردهای ارتودنسی ایمپلنت دندان می‌پردازیم:

  • رفع مشکلات عقب زدگی یا جلو زدگی دندان‌های فک بالا یا پایین
  • رفع فاصله بین دندان‌ها و کاهش فاصله
  • رفع کجی دندان‌ها
  • برطرف کردن مشکلات جوییدن غذا
  • حل مشکلات شلوغی دندان‌ها و نامرتب بودن آن‌ها

ارتودنسی قبل از ایمپلنت

اغلب دندانپزشکان توصیه می‌کنند، ارتودنسی را قبل از ایمپلنت دندان انجام دهیم. ایمپلنت دندان با یک پیچ تیتانیومی به استخوان فک جوش می‌خورد و در سر جای خودش محکم می‌شود. ارتودنسی باعث جا به جایی دندان‌ها می‌شود و به مرور زمان آن‌ها را در یک ردیف کنار هم قرار می‌دهد. ارتودنسی ایمپلنت دندان می‌تواند یک راهکار خوب و قابل اعتمادتر باشد. چرا که دیگر نگران جا به جایی ایمپلنت دندان و سایر دندان‌ها نخواهیم بود و با خیال راحت می‌توانیم دندان‌های دیگر را ارتودنسی کنیم. البته شاید بپرسید، پس اگر دندانم را از دست دادم چه کاری باید انجام دهم؟ آیا باید بدون دندان چندین ماه را سپری کنم؟ دندانپزشک متخصص ایمپلنت  در چنین مواقعیف استفاده از دندان مصنوعی موقت را به بیماران پیشنهاد می‌دهند که مشکلی برای ارتودنسی ایجاد نمی‌کند.

ارتودنسی بعد از ایمپلنت

ایمپلنت دندان ممکن است مشکلاتی را برای ارتودنسی ایجاد کند. با توجه به اینکه ایمپلنت دندان استحکام بالایی دارد، نمی‌توان ان را جا به جا کرد. به همین دلیل انجام ارتودنسی ایمپلنت دندان ممکن است باعث قرارگیری دندان‌های دیگر در یک ردیف شود اما ایمپلنت دندان‌ها را جا به جا نکند و این موضوع مشکل‌ساز شود. در واقع این احتمال وجود دارد که ایمپلنت دندان سر جای خود ثابت بماند، در حالی که دندان‌های دیگر جا به جا شوند و ایمپلنت دندان جلوتر یا عقب‌تر از آن‌ها، ظاهر نامناسبی ایجاد کند. البته، به عقیده بعضی از دندان‌پزشک‌ها ارتودنسی ایمپلنت دندان می‌تواند یک مزیت یا فاید هم داشته باشد. به عبارت دیگر، زمانی که یک یا دو ایمپلنت دندان دارید و می‌خواهید دندان‌های دیگرتان را ارتودنسی کنید، ایمپلنت دندان می‌تواند به عنوان یک لنگر برای ارتودنسی عمل کند. البته، این روش هم مشکلاتی خواهد داشت که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم.

آیا بعد از ایمپلنت میشه ارتودنسی کرد؟

مشکلات ارتودنسی بعد از ایمپلنت

علاوه بر اینکه خود ارتودنسی می‌تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد، ارتودنسی ایمپلنت دندان هم می‌تواند معایبی داشته باشد. از مشکلات شایع ارتودنسی می‌توان به درد جزئی بعد از ارتودنسی، تحلیل مینای دندان، لکه‌دار شدن دندان‌ها، عفونت لثه، زخم شدن بافت نرم لثه‌ها و … اشاره کرد.

البته مشکلاتی که برای ارتودنسی ایمپلنت دندان پیش می‌آید هم به موارد ذکر شده اضافه می‌شوند. زمانی که ارتودنسی انجام می‌دهید، این امکان وجود دارد که به ایمپلنت دندان هم فشار وارد شود. این فرآیند ممکن است با درد جزئی یا شدید هم همراه باشد. بنابراین دو حالت پیش رو است. حالت اول این است که ایمپلنت حرکت نمی‌کند و با بقیه دندان‌ها در یک ردیف مرتب قرار نمی‌گیرد یا اینکه سایر دندان‌ها را هم نامرتب کرده و به سمت خود می‌کشد. این موضوع باعث می‌شود ارتودنسی دقیقا همانطور که دندانپزشک می‌خواست نتیجه ندهد. مشکل بزرگ دیگری که ممکن است پیش آید، شکستن ایمپلنت است.

ارتودنسی می‌تواند به ایمپلنت دندان فشار زیادی وارد کند. البته بعضی از ایمپلنت‌ها مقاومت بیشتری دارند اما ارتودنسی ایمپلنت دندان ممکن است باعث اعمال فشار و شل شدن پیچ ایمپلنت شود و در نهایت آن را بشکند. شکستن ایمپلنت در زمان ارتودنسی می‌تواند دردسرهای زیادی را برای بیمار و دندانپزشک ایجاد کند و هزینه‌های اضافی به دنبال داشته باشد. مشکلات ارتودنسی بعد از ایمپلنت عبارتند از:

  • حرکت غیر طبیعی دندان‌های طبیعی
  • شکستن ایمپلنت
  • ایجاد هزینه‌های اضافی
  • عفونت دندان بر اثر شکستن ایمپلنت و زخم‌های ناشی از ارتودنسی
  • تاخیر در زمان صاف زدن دندان‌ها در ارتودنسی
  • تاخیر در بهبود یا جوش خوردن ایمپلنت

 

ویژگی‌های متخصص ارتودنسی

آیا بعد از ایمپلنت میشه ارتودنسی کرد؟

ارتودنسی یا ایمپلنت؟ اولویت با کدام است؟

حال که با تعریف ارتودنسی و ایمپلنت آشنا شدیم، بهتر از قبل می‌توانیم در مورد ارتودنسی ایمپلنت دندان صحبت کنیم. اگر ایمپلنت دندان را قبلا انجام داده‌اید و به تازگی برای ارتودنسی دندان‌هایتان تصمیم‌ گرفته‌اید، نباید زیاد نگران باشید. ارتودنسی ایمپلنت دندان بسته به موقعیت ایمپلنت، جنس ایمپلنت و شرایط دیگر می‌تواند بی‌خطر باشد. شما عزیزان برای اطلاع از انواع جنس ایمپلنت، می‌توانید به مقاله ایمپلنت کدام کشور بهتر است، مراجعه کنید. بنابراین این موضوع کاملا به نظر و تشخیص پزشک بستگی دارد. شاید نظر پزشک بر این باشد که بهتر است ایمپلنت دندان را خارج کنیم یا اینکه ارتودنسی با این شرایط هم مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر بخواهیم در یک کلام به این سوال پاسخ دهیم که آیا بعد از ایمپلنت دندان می‌توان ارتودنسی کرد؟ پاسخ بلی است. اما باید مشکلات و جوانب کار را در نظر بگیرید. در اغلب موارد، اگر به راحتی می‌توانید تصمیم بگیرید، ارتودنسی نسبت به ایمپلنت اولویت دارد.

آیا امکان ارتودنسی و ایمپلنت همزمان وجود دارد؟

یکی از سوالات دیگری که پیش می‌آید، امکان انجام همزمان ایمپلنت و ارتودنسی است. ارتودنسی می‌تواند به همراه ایمپلنت انجام شود اما دندانپزشک باید شرایط خوبی را فراهم آورد. گاهی اوقات، بیمار یکی از دندان‌هایش را می‌کشد و دوست ندارد تا زمان پایان ارتودنسی، جای خالی دندان را تحمل کند. در حالتی، ضرورت موضوع مشخص می‌شود که این مشکل برای یکی از دندان‌های جلویی اتفاق بیوفتند و مجبور باشید همزمان با ارتودنسی، ایمپلنت هم انجام دهید. برای انجام ایمپلنت و ارتودنسی تخصصی لازم است با به دندان‌پزشک متخصص و باتجربه مراجعه کنید تا شرایط را به خوبی تشخیص دهد و هزینه‌های اضافی برای بیمار به وجود نیاید. مرکز ایمپلنت دکتر قادری آماده است تا با بروزترین تجهیزات و متدها، ایمپلنت و ارتودنسی را برای شما عزیزان انجام دهد. تجربه دندانپزشک یکی از اصلی‌ترین عواملی است که در زمان حساسیت‌های خاص ارتودنسی ایمپلنت دندان اهمیت پیدا می‌کند.

برای جلوگیری از مشکلات ارتودنسی دندان ایمپلنت شده چه کنیم؟

آیا بعد از ایمپلنت میشه ارتودنسی کرد؟
  • اولین کاری که باید انجام دهید، مراجعه به یک دندانپزشک حاذق و باتجربه است.
  • یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، به تعویق انداختن ایمپلنت دندان است که از بروز بسیاری مشکلات جلوگیری می‌کند.
  • توصیه می‌شود بهداشت دهان و دندان را تا حد امکان رعایت کنید.
  • بهتر است به طور مرتب از دهانشویه استفاده کنید.
  • از مصرف الکل و مواد مخدر به ویژه در زمان درمان خودداری کنید. این موضوع باعث ایجاد زمینه عفونت و خشکی دندان می‌شود.
  • در طول درمان ارتودنسی توصیه‌های دندانپزشک خود را جدی بگیرید. اگر با وجود ایمپلنت دندان، ارتودنسی انجام داده‌اید، باید مراقب ساییدگی و فشار آمدن به دندان‌های خود باشید.
  • برای دریافت بهترین نتیجه صبر و حوصله به خرج دهید و از مصرف خوراکی‌های سفت و آب نبات خودداری کنید. به جای این خوراکی‌ها می‌توانید مواد غذایی مفیدتر که سفت نیستند را مصرف کنید. فراموش نکنید که این شرایط موقتی است و بعد از پایان دوره ارتودنسی حل می‌شود.

جمع‌بندی

ارتودنسی برای مرتب‌ کردن دندان‌ها و رفع جلوآمدگی یا عقب‌رفتگی آن‌ها کاربرد دارد. گاهی اوقات ممکن است قبل از ارتودنسی، دندانمان را بر اثر پوسیدگی شدید از دست دهیم. در این حالت، ایمپلنت بهترین گزینه خواهد بود. ایمپلنت قبل از ارتودنسی می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد. شکستن ایمپلنت و قرارگیری ایمپلنت در موقعیت نامناسب نسبت به دندان‌های دیگر از شایع‌ترین مشکلات ارتودنسی ایمپلنت دندان هستند