آیا ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی خطرناک است

آیا ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی خطرناک است؟

آیا ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی خطرناک است؟

ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی خطرناک نیست، اما کاشت دندان برای افراد مبتلا به بیماری قلبی دارای حساسیت‌های بیشتری است. در واقع، ایمپلنت این گروه از افراد باید هم‌زمان زیر نظر متخصص قلب و متخصص ایمپلنت صورت گیرد. البته باتوجه‌به نوع بیماری قلبی و شرایط بیمار، کاشت دندان ممکن است برای برخی از بیماران بی‌خطر نباشد. بهترین و بی‌خطرترین راه ایمپلنت برای بیماران قلبی، در ابتدا، مشاوره با متخصص قلب و پس از آن، گفت‌و گو با یک متخصص ایمپلنت است.
با ما در کلینیک دکتر مرتضی قادری همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی

کاشت ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی ممنوع نیست. نخستین نکته‌ای که باید در این مورد بررسی شود، نوع و شدت بیماری قلبی است که فرد دچار آن است. ایمپلنت برای برخی از بیماران قلبی خطر زیادی در بر ندارد. این دسته افراد تنها باید کاشت دندان را زیر نظر متخصص قلب خود انجام دهند.
البته شدت بیماری برخی از بیماران ممکن است مانع انجام این عمل جراحی و کاشت دندان شود. برای بررسی خطرناک یا بی‌خطر بودن این مسئله گزینه‌های گوناگونی باید مورد توجه قرار بگیرد.

مراحل ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی:

ایمپلنت برای بیماران قلبی مراحل مختلفی دارد:

1- مشاوره با متخصص ایمپلنت:

نخستین گام برای شما که دارای بیماری قلبی هستید و نیاز به کاشت دندان دارید، مشاوره با متخصص ایمپلنت است. برای این کار بهتر است با لیست کامل داروهایی که مصرف می‌کنید و اقدامات درمانی که تاکنون بر روی قلب شما انجام شده به کلینیک متخصص ایمپلنت مراجعه کنید.

2- آگاه ساختن متخصص ایمپلنت از همۀ بیماری‌های زمینه‌ای و داروهای مصرفی:

ایمپلنتولوژیست شما باید از همۀ بیماری‌های زمینه‌ای شما آگاه باشد. داروهایی که برای هریک از بیماری‌ها مصرف می‌کنید را هم باید بداند.

3- مشاوره با متخصص قلب:

ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی بدون مشاوره با متخصص قلب امکان‌پذیر نیست. مشورت با پزشک قلب شما در همان ابتدای راه باید صورت گیرد.

4- استفاده از دز مناسب داروی بی‌حسی:

با دانستن مقدار و چگونگی بیماری قلبی شما، پزشک متخصص ایمپلنت دز مناسب داروی بی‌حسی را برای شما به کار می‌گیرد.

5- رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها پس از کاشت دندان:

یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در موفقیت کاشت دندان برای بیماران قلبی رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها پس از کاشت دندان است. در این صورت هم شانس موفقیت ایمپلنت برای بیماران قلبی بالاتر می‌رود.

برای بیماران قلبی1

عوامل مؤثر بر ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی:

در کاشت دندان برای بیماران قلبی، گزینه‌های مختلفی تأثیرگذار هستند. با عواملی که می‌توانند خطر کاشت دندان برای این گروه از افراد را کمتر یا بیشتر کنند، آشنا شوید:

* نوع و شدت بیماری قلبی:

شاید بتوانیم بگوییم مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده امکان ایمپلنت برای بیماران قلبی نوع بیماری قلبی و شدت آن است. برخی از بیماری‌های قلبی خطر عوارض ایمپلنت را افزایش می‌دهند. از این دسته بیماری‌ها می‌توانیم به نارسایی قلبی و بیماری عروق کرونر اشاره کنیم.

* وضعیت سلامتی فک و دندان‌های بیمار:

نکتۀ مهم دیگری هم در این میان وجود دارد و آن وضعیت سلامتی فک، دندان‌ها و لثه‌های بیمار است. اگر شما از سلامتی فک، دندان‌ها و لثه‌ها برخوردار باشید، احتمال روبه‌رو شدن شما با عوارض ناگوار ایمپلنت کمتر است.

* نوع و مقدار داروهای مصرفی بیمار:

داروهای رقیق‌کننده خون که بسیاری از بیماران قلبی مصرف می‌کنند، خطر خون‌ریزی از زخم را افزایش می‌دهند. بهبود دیرهنگام زخم هم خطر عفونت را در این دسته از بیماران افزایش می‌دهد. برخی داروهای دیگر هم عوارض دیگری به دنبال دارند. آگاه ساختن متخصص ایمپلنت از لیست کامل داروهایی که مصرف می‌کنید، مطمئن‌ترین راه برای درمانی بی‌خطر است. البته گاهی هم ممکن است این آگاهی سبب شود تا پزشک متخصص شما را از انجام ایمپلنت منع کند.

راه‌های افزایش شانس موفقیت ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی:

برای اینکه بیماران قلبی درمان موفق‌تری داشته باشند، پزشکان از راه‌های مختلفی بهره می‌گیرند:

♦ اطمینان از سلامتی دهان و دندان‌ها:

یکی از راه‌های بالاتر بودن شانس موفقیت ایمپلنت برای بیماران قلبی اطمینان یافت از سلامتی فک و دندان‌های شما است.

♦ انتخاب ایمپلنت باکیفیت:

هر برند ایمپلنتی را نباید برای بیماران قلبی مورد استفاده قرار دهیم. برخی از پروتزهای پیشرفته ساخته‌شده در شرکت‌های معروف دنیا قابلیت جوش خوردن زودتر با استخوان فک شما را دارند. همچنین برخی از دندان‌های ایمپلنتی دارای لایه‌ای آنتی‌باکتریال بر روی سطح خود هستند که از عفونت دندان پیشگیری می‌کنند. این پروتزها هم کمک می‌کند تا عفونت باکتریال از زخم شما دور شود و بهبودی شما سرعت یابد.

♦ انتخاب راه‌های جدید درمانی:

در کشورهای پیشرفته، متخصصان مشغول انجام آزمایش‌های گوناگونی برای کاشت ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی هستند. راهی که به طور مستقیم به استخوان فک برسد و نیازی به شکاف دادن لثه نباشد. البته این راه‌ها اکنون در حال آزمایش و راستی‌آزمایی هستند. اما آینده ایمپلنت برای بیماران قلبی روشن‌تر از اکنون به نظر می‌رسد.

برای بیماران قلبی2

عوارض ایمپلنت برای بیماران قلبی:

برخی از پیامدهای ایمپلنت را برای بیماران قلبی بدانید:

1- عفونت اندوکاردیت (Endocarditis):

کاشت دندان با شکاف دادن لثه و جایگزین کردن پایه ایمپلنت در استخوان فک شما همراه است. این کار زخمی روی لثه شما به‌جای می‌گذارد که هرچه زودتر بهبود یابد، شانس موفقیت عمل شما بیشتر است. بهبودی دیرتر زخم لثه و جوش خوردن دیرتر ایمپلنت به استخوان فک، دهان شما را مستعد دچار شدن به عفونت می‌کند. این عفونت باکتریایی در اثر خون‌ریزی طولانی زخم لثه و جوش نخوردن آن روی می‌دهد و باعث انتقال عفونت به خون شما می‌شود.

اندوکاردیت نوعی عفونت باکتریایی است که ممکن است در زخم لثه پدید آید. انتقال این عفونت به قلب بیمار می‌تواند خطرهایی برای آنها به دنبال داشته باشد. آگاهی پزشک از شرح‌حال بیماری شما و داروهایی که مصرف می‌کنید، مانع به وجود آمدن این عفونت در بدن شما و انتقال آن به قلبتان می‌شود. خطر عفونت ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی می‌تواند نتیجه کاشت دندان را با شکست روبه‌رو سازد.

2- خون‌ریزی:

خون‌ریزی یکی دیگر از خطرهای ایمپلنت برای بیماران قلبی است. در بیشتر موارد، خون‌ریزی زخم جراحی ایمپلنت خفیف است و به‌زودی پایان می‌یابد. اما در مواردی که خون‌ریزی ادامه‌دار شود، می‌تواند برای بیماران قلبی خطرآفرین باشد.

3- آسیب به دندان‌های کناری:

یکی دیگر از خطرهایی که ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی به همراه دارد، خطر آسیب به دندان‌های کناری است. آسیبی که به شکل لق شدن دندان‌های کناری خود را نشان می‌دهد.

4- عوارض بی‌حسی برای بیماران قلبی:

یکی از موادی که در ساخت داروی بی‌حسی مورد استفاده قرار گرفته است، ماده‌ای به نام اپی‌نفرین است. این ماده رگ‌ها را تنگ می‌کند تا تأثیر ماده بی‌حسی بیشتر شود. تنگ شدن رگ‌ها نیز برای بیماران قلبی خطرآفرین است.

5- خطر قطع خوردن داروی رقیق‌کننده خون:

بسیاری از بیماران قلبی از داروی رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند. ممکن است در روند ایمپلنت برای بیماران قلبی از بیمار خواسته شود مصرف داروی رقیق‌کننده خون خود را قطع کند. قطع استفاده از این دارو نیز می‌تواند برای بیماران خطرآفرین باشد. به همین دلیل، در جراحی کاشت ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی، ممکن است پزشکان از راه‌هایی بهره ببرند که نیاز به قطع این دارو نداشته باشند.

6- اختلال دارویی در ایمپلنت بیماران قلبی:

یکی دیگر از پیامدهایی که برخی بیماران قلبی پس از کاشت دندان با آن روبه‌رو می‌شوند، تداخل داروهای قلب و داروهایی است که در روند ایمپلنت وارد بدن آنها می‌شود. جالب است بدانید مکمل‌های دارویی که شما مصرف می‌کنید هم ممکن است روی داروهای ایمپلنت یا داروی بی‌حسی تأثیر منفی بگذارند.

7- خطر بیهوشی برای بیماران قلبی:

در مواردی، برخی پزشکان از بیهوشی برای کاشت دندان استفاده می‌کنند. داروهای بیهوشی ممکن است باعث پدید آوردن پلاک‌هایی در خون بیماران شود. این مسئله در موارد شدید به لخته شدن خون در رگ بیماران منجر می‌شود و در بیماران قلبی خطر بیشتری به دنبال دارد.

انتخاب بی‌حسی به‌جای بیهوشی خطر لخته شدن خون را در بیماران کاهش می‌دهد و خطر ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی را کاهش می‌دهد.

 ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی

ارتباط بیماری‌های قلبی با بیماری‌های دیگر:

متأسفانه بیماری قلبی روی بسیاری از بخش‌ها و سیستم‌های دیگر بدن بیماران هم تأثیرگذار است و باعث بیماری یا عملکرد نادرست آنها می‌شوند. پژوهش‌های بسیاری در این زمینه در حال انجام است که تاکنون به‌صورت دقیق دلیل این مشکل را شناسایی نکرده‌اند. اما چیزی که قطعی است، اثرگذار بودن بیماری‌های قلبی روی سلامت بخش‌های دیگر بدن است.

یکی از مهم‌ترین دلایل وجود خطر ایمپلنت برای بیماران قلبی همین نکته است. برای نمونه، بیمارانی که به بیماری‌های دریچه قلب دچار هستند، بیشتر در خطر عفونت باکتریایی ایمپلنت قرار می‌گیرند. باکتری‌های مختلفی در زمان جراحی ایمپلنت وارد جریان خون انسان می‌شوند. در حالت عادی، این باکتری‌ها در مدت 15 دقیقه از بین می‌روند. اما عاملی در بدن بیماران مبتلا به بیماری دریچه قلب باعث می‌شود تا این باکتری در بدن آنها بماند  به تخریب بپردازد.

نتیجۀ ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی:

بیماری قلبی نمی‌تواند نتیجۀ کاشت دندان را به خطر بیندازد، اما لازم است مراقبت‌های لازم به عمل آید. یکی از عواملی که می‌تواند نتیجۀ کاشت دندان را به خطر بیندازد، عفونت پس از جراحی ایمپلنت است. به دلایل مختلف امکان عفونت جراحی ایمپلنت در بیماران قلبی بیشتر از افراد عادی است. همین نکته دلیل کافی برای آن است که پیش از کاشت دندان باید اقدامات لازم به عمل آید. استفاده از آنتی‌بیوتیک مهم‌ترین راه کنترل عفونت است که پزشک شما پیش از عمل جراحی آن را تجویز می‌کند.

مهم‌ترین دلایل شکست ایمپلنت:

به‌طورکلی، مهم‌ترین دلایل شکست ایمپلنت برای همۀ بیماران را باید در موارد گوناگونی خلاصه کنیم. برخی از این موارد در ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی بیشتر نمایان می‌شود:

  • عفونت‌های سخت پس از عمل جراحی.
  • ثابت نشدن پایه ایمپلنت در استخوان فک.
  • کم‌تجربه یا بی‌تجربه بودن متخصص ایمپلنت.
  • رعایت نکردن اصول بهداشتی به‌وسیله بیمار.
  • سیگار کشیدن.
  • بیماری‌هایی مانند دیابت کنترل‌نشده نوع دو.
  • پرتودرمانی بیمار در بخش‌های سروگردن.

موارد منع کاشت ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی:

افراد مبتلا به برخی از بیماری‌های قلبی از کاشت دندان منع شده‌اند:

  • کسانی که دچار انفارکتوس میوکارد یا سکتۀ قلبی شده‌اند.
  • افرادی که آسیب مغزی دیده‌اند.
  • کسانی که دریچۀ قلب آنها مصنوعی است.
  • افرادی که به بیماری نقص سیستم ایمنی دچار هستند.

تأثیر مواد و داروهای مختلف بر نتیجۀ ایمپلنت:

اما و اگرهای موفقیت در کاشت دندان تنها درباره ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی مصداق ندارد. بسیاری از بیماران داروهای خاصی مصرف می‌کنند. مصرف دارو می‌تواند بر روی ایمپلنت تأثیرگذار باشد. برخی از این داروها و بیماری‌ها را بشناسید:

* داروهای سرکوب سیستم ایمنی:

افرادی که عضوی پیوندی در بدن خود دارند، باید از داروهای خاصی استفاده کنند تا سیستم ایمنی بدنشان را سرکوب کنند. سرکوب سیستم ایمنی در چنین مواردی، با هدف پس نزدن پیوند صورت می‌گیرد. این گروه از افراد تا پایان زندگی خود باید به مصرف این داروها بپردازند.

مصرف یکی از همین داروها به نام سیکلوسپورین‌ها مانع گردش خون کافی در استخوان و استخوان‌سازی می‌شود. این مسئله می‌تواند پوکی‌استخوان یا تحلیل استخوان را به همراه داشته باشد. ازاین‌رو، ایمپلنت برای این عده افراد عملی نیست.

* داروهای ضدالتهابی:

برخی از داروهای ضدالتهابی مانند گلوکوکورتیکوئیدها هم مانعی در راه ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی و افرادی هستند که آنها را مصرف می‌کنند. این داروها درمان‌کننده التهاب در بیماری‌های مزمنی مانند آسم، آرتریت روماتوئید، بیماری‌های التهابی روده و بیماری‌های خودایمنی هستند. این داروها نیز باعث تحلیل استخوان می‌شوند و مانعی بر سر راه ایمپلنت هستند.

* نوشیدنی‌های الکلی:

نوشیدنی‌های الکلی را هم باید به‌عنوان یکی از تخریب‌کننده‌های سیستم عصبی مرکزی بدن، سیستم ایمنی، دستگاه گوارش، کبد و سیستم قلبی و رگ‌ها نام ببریم. مصرف بیش از حد الکل یکی از عوامل آسیب‌زننده به کاشت دندان است. زخم ایمپلنت کسانی که به طور مرتب الکل مصرف می‌کنند، دیرتر از افراد عادی بهبود می‌یابد. ساخت استخوان نیز در افراد الکلی دیرتر صورت می‌گیرد. همین نکته دلیل محکمی بر جوش نخوردن ایمپلنت به استخوان فک است.

* داروهای ضدافسردگی:

دقت در کاشت ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی شامل کسانی که دچار افسردگی هستند و دارو مصرف می‌کنند هم می‌شود. متأسفانه کسانی که داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کنند، در معرض شکست ایمپلنت قرار می‌گیرند. داروهای ضدافسردگی از جمله سروتونین مانعی در راه جوش خوردن ایمپلنت به استخوان بدن شما هستند. در واقع، این داروها فرایند بازسازی استخوان را کند می‌کنند و در مواردی، باعث شکست در کاشت دندان می‌شوند.

آیا ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی خطرناک است؟

بهترین پزشک ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی:

بدون هیچ‌گونه تردیدی، باید بگوییم بهترین پزشک ایمپلنت برای بیماران قلبی کسی است که تجربه بیشتری در کاشت دندان برای این دسته از بیماران داشته باشد. ایمپلنت برای بیماران قلبی نیاز به‌دقت، توجه بالا و هوشیاری بسیار دارد. پزشک شما نباید هیچ نکته‌ای را از نظر دور نگه دارد. هر نکتۀ کوچکی مانند مصرف یک داروی بدون نسخه هم می‌تواند باعث پدید آمدن مشکل در روند کاشت دندان برای بیماران قلبی شود.

در واقع، اقدامات هوشیارانه پزشک می‌تواند بیمار خود را از خطر روبه‌رویی با پیامدهای ناخواسته و خطرناک کاشت دندان دور نگه دارد. همچنین ایمپلنت موفقی برای او رقم بزند.

بهترین روش ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی:

بهترین و موفق‌ترین راه ایمپلنت برای بیماران قلبی روشی است که زخم کمتری برای آنها به همراه داشته باشد. روش‌هایی که کمتر تهاجمی هستند و بهبودی آنها زودتر اتفاق می‌افتد. یکی از این راه‌ها ایمپلنت دیجیتال است. پزشکان در ایمپلنت دیجیتال از وسیله‌ای به نام راهنمای جراحی برای مشخص کردن جای ایمپلنت‌ها و سوراخ کردن لثه و استخوان فک شما استفاده می‌کنند.

با مدد از این ابزار، لثه بیماران قلبی در محل کاشت دندان برش زیادی نمی‌خورد. محل دقیق کاشت پایه دندان در این روش مشخص است. همین نکته باعث می‌شود لثۀ شما تنها شکاف کوچکی بخورد و از راه آن پایه دندان در فک شما کاشته شود. این روش کمتر تهاجمی است و بهبودی زودتری به دنبال دارد. بهبودی زودتر یکی از بهترین راه‌ها برای دوری از عفونت زخم و موفقیت ایمپلنت برای بیماران قلبی است.

پرسش‌های متداول:

1- آیا ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی خطرناک است؟

خیر، با قطعیت نمی‌توان گفت ایمپلنت برای بیماران قلبی خطرناک است. اما یک نکته را می‌توانیم با قطعیت بگوییم. کاشت دندان برای بیماران قلبی باید هم‌زمان زیر نظر متخصص قلب و ایمپلنت انجام شود. البته برخی افراد مبتلا به بیماری‌های سخت قلبی نیز از انجام ایمپلنت منع می‌شوند.

2- آیا راهی برای پیشگیری از عفونت باکتریایی اندوکاردیت وجود دارد؟

بله، یکی از راهکارهای مهمی که پزشکان برای پیشگیری از این نوع عفونت به کار می‌گیرند، تجویز کردن دز مناسبی از داروهای آنتی‌بیوتیک است.

3- حساس‌ترین زمان پس از ایمپلنت برای بیماران قلبی چه زمانی است؟

یک ماه نخست پس از کاشت ایمپلنت حساس‌ترین و مهم‌ترین زمان برای موفقیت یا شکست درمان است. پس از این زمان، کاشت دندان به ثبات نسبی می‌رسد.

4- بهترین راه ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی چیست؟

بهترین راه کاشت دندان برای بیماران قلبی استفاده از راه‌هایی است که زخم و خون‌ریزی کمتری به دنبال دارد، یا به‌اصطلاح کمتر تهاجمی است. یکی از این راه‌ها ایمپلنت دیجیتال است.

گفتار پایانی:

ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی ممنوع نیست. اگرچه این گروه از داوطلبان ایمپلنت باید پیش از آغاز به اقدام برای کاشت دندان، با دندان‌پزشک و متخصص قلب خود مشاوره کنند. مهم‌ترین نکته برای متخصصان ایمپلنت و پزشکان قلب سلامتی بیماران و بی‌خطر بودن اقدامات درمانی برای آنها است. همۀ احتیاط‌های لازم هم با این هدف برای بیماران صورت می‌گیرد.

اگر شما هم دچار نوعی بیماری قلبی هستید و می‌خواهید بدانید آیا کاشت دندان برای شما بی‌خطر است یا خیر، با ما در کلینیک دکتر مرتضی قادری تماس بگیرید. البته پیش از معاینه و مشاوره، لیست کامل داروهایی که مصرف می‌کنید و اقدامات درمانی که روی قلب شما انجام شده را آماده کنید. درصورتی‌که ایمپلنت برای شما خطری در بر نداشته باشد، درمان شما آغاز می‌شود.