راهنمای کامل درباره خطرات کاشت ایمپلنت با بیماری‌های لثه

تاثیرات عفونت پریودنتال بر کاشت ایمپلنت دندان/ ایمپلنت یک شیوه پرطرفدار و مناسب برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است که ماندگاری بالایی دارد. اما سوال مهمی که در زمینه کاشت ایمپلنت دندان مطرح است این است که افراد مبتلا به بیماری‌های لثه یا بیماری‌های پریودنتال کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت هستند یا اینکه باید از روش دیگری برای جایگزین دندان از دست رفته استفاده کنند. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره تاثیرات عفونت پریودنتال بر کاشت ایمپلنت دندان در اختیار شما قرار دهیم. برای کسب اطلاعات دقیق تا پایان این مطلب همراه با باشید.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت یک دندان مصنوعی است که جایگزین ریشه و تاج دندان مصنوعی می‌شود و به طور ثابت داخل فک قرار می‌گیرد. در اقع ایمپلنت مانند یک پایه ثابت است که از تاج دندان حمایت می‌کند. با اینکه ماندگاری ایمپلنت طولانی است اما شرایط مراقبت، تحلیل رفتن استخوان یا بیماری‌های لثه هم بر ماندگاری آن تاثیر دارند و ممکن است موجب از بین رفتن ایمپلنت دندانی شوند.

بیماری لثه چیست؟

پیش از آن‌که به بررسی تاثیرات عفونت پریودنتال بر کاشت ایمپلنت بپردازیم لازم است بدانیم بیماری لثه چیست، چه علائمی دارد و چه تاثیراتی بر بهداشت دهان و دندان دارد.

بیماری پریودنتال یا بیماری لثه نوعی عفونت است که در اثر تجمع عوامل باکتریایی در فضای دهان ایجاد می‌شود. وقتی لثه سالم است دندان‌ها را محکم در جای خود نگه می‌دارد. اما وقتی عفونتی لثه را درگیر کند چسبندگی بین دندان و لثه از بین می‌رود و بافت لثه و استخوان تحت تاثیر قرار می‌گیرند. در واقع تجمع باکتری روی لثه موجب ایجاد حالت چسبندگی دندان و لثه می‌شود.

مهم‌ترین علامت ایجاد بیماری لثه، تغییر رنگ و متورم شدن لثه است. همچنین با بروز عفونت لثه هنگام غذا جویدن درد و ناراحتی ایجاد می‌شود و بعد از هر بار مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن، لثه‌ها خونریزی می‌کنند. حتی کسانی که درگیر عفونت دندان شوند بو و طعم بدی را در دهان خود احساس می‌کنند.

وقتی میزان عفونت بیشتر شود علاوه بر تغییر رنگ بافت لثه هم تحلیل می‌رود و ساختار ریشه دندان مشخص‌تر می‌شود. بنابراین دندان لق می‌شود و ممکن است از جای خود خارج شود یا عفونت به استخوان فک هم برسد. البته باید به این نکته دقت کنید که بیماری لثه به کندی پیشرفت می‌کند و در مراحل اولیه به راحتی می‌توان آن را کنترل کرد اما در مراحل پیشرفته منجر به تحلیل لثه هم می‌شود.

تاثیرات عفونت پریودنتال بر کاشت ایمپلنت دندان

در صورت بروز تحلیل لثه امکان کاشت ایمپلنت وجود دارد؟

همانطور که پیش از این گفتیم یکی از اصلی‌ترین آسیب‌های عفونت پریودنتال تحلیل رفتن لثه است. با تحلیل رفتن لثه‌ها و نمایان شدن ریشه دندان‌ها ماندگاری ایمپلنت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. زیرا زمانی که بافت لثه تحلیل رفته باشد، ایمپلنت ثابت نمی‌شود و علاوه بر درد و ناراحتی زیادی که ایجاد می‌کند ایمپلنت شل و بی‌ثبات می‌شود.

جراح فک و لثه بعد از معاینه دقیق بیمارانی که به عفونت پریودنتال مبتلا هستند ابتدا معالجه عفونت را شروع می‌کند، سپس برای جایگزینی بافت از بین رفتن لثه اقدامات لازم را انجام می‌دهند. پیوند لثه اقدام موثری برای جایگزین کردن لثه تحلیل رفته است و باعث می‌شود بیمار از خطرات کاشت ایمپلنت با بیماری‌های لثه در امان باشد.

البته در مواردی که بیماری پریودنتال بافت فک را هم از بین ببرد، لازم است پیوند استخوان فک هم انجام شود تا ایمپلنت ثابت شود.

تاثیرات عفونت پریودنتال بر کاشت ایمپلنت دندان

برای اینکه بدانیم کاشت ایمپلنت با بیماری‌های لثه چه ارتباطی دارد باید تاثیر عفونت لثه را در مراحل مختلف کاشت ایمپلنت بررسی کنیم.

تاثیرات عفونت پریودنتال بر ایمپلنت دندان که به تازگی جایگذاری شده

در صورتی که جدیدا برای کاشت ایمپلنت دندان اقدام کرده‌اید باید از ایمپلنت کاشته شده به خوبی مراقبت کنید، تا درگیر عفونت لثه نشوید. زیرا عفونت لثه در مراحل اولیه که ایمپلنت دندان کاشته‌اید باعث از بین رفتن دندان می‌شود و هزینه‌ای که صرف کرده‌اید هدر می‌رود. اما بعد از جوش خوردن ایمپلنت توانایی آن برای محافظت از پروتز افزایش پیدا می‌کند.

همچنین باید به این نکته دقت داشته باشید که بیماری پریودنتال باعث شکست کامل ایمپلنت دندانی نمی‌شود اما باعث طولانی شدن زمان بهبود می‌شود و لازم است اقدامات لازم برای ممانعت از تاثیرات عفونت پریودنتال بر کاشت ایمپلنت را انجام دهید.

مطلب مرتبط :

تاثیر عفونت پریودنتال بر ایمپلنت دندان که جوش خورده

اگر زمان زیادی از کاشت ایمپلنت دندانی گذشته باشد و به بیماری پریودنتال مبتلا شوید، باید بدانید عفونت به ایمپلنت نمی‌رسد اما بر استخوان فک و سایر دندان‌ها تاثیر می‌گذارد. گسترش عفونت بر ماندگاری بقیه ایمپلنت‌ها هم موثر است و موجب تحلیل رفتن بافت لثه می‌شود و ثبات ایمپلنت‌ها را کم می‌کند.

آیا کسی که به عفونت پریودنتال مبتلاست می‌تواند کاشت ایمپلنت انجام دهد؟

عفونت لثه یک بیماری جدی است که موجب تحلیل و از بین رفتن لثه می‌شود و در صورت عدم درمان عواقب گسترده‌ای نظیر از دست رفتن دندان‌ها دارد. به طور معمول کسانی که قبلا مبتلا به عفونت لثه شده اند و در اثر آن یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند برای کاشت ایمپلنت نگران می‌شوند و از پزشک درباره تاثیرات عفونت پریودنتال بر کاشت ایمپلنت دندان سوال می‌کنند.

واقعیت این است تا زمانی که لثه‌ها درگیر عفونت هستند، بهتر است کاشت ایمپلنت انجام نشود. کاشت ایمپلنت باید تا زمان بهبود عفونت به تعویق بیفتد تا سلامت ایمپلنت به خطر نیفتد.

آیا بعد از بهبود عفونت پریودنتال می‌توان کاشت ایمپلنت انجام داد؟

پاسخ این سوال مثبت است. اگر چه امکان کاشت ایمپلنت با عفونت پریودنتال وجود ندارد، اما درصورت درمان عفونت می‌توان برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته، کاشت ایمپلنت انجام داد.

چگونه از کاشت ایمپلنت دندان مراقبت کنیم؟

رعایت بهداشت دهان و دندان باعث می‌شود پلاک‌های دندانی کاهش پیدا کند و خطر پوسیدگی دندان و ایجاد عفونت پریودنتال کاهش پیدا کند. برای جلوگیری از تاثیرات عفونت پریودنتال بر کاشت ایمپلنت دندان باید موارد زیر را رعایت کنید:

• رعایت روتین بهداشتی برای مراقبت از سلامت دهان و دندان با مسواک زدن، استفاده از نخ دهان و استفاده از دهانشویه موجب جلوگیری از تاثیرات عفونت پریودنتال بر کاشت ایمپلنت می‌شود.
  • مراجعه منظم به دندانپزشک و جدی گرفتن معاینات از آسیب به ایمپلنت با بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کند.
  • برای در امان ماندن از تاثیرات عفونت پریودنتال بر کاشت ایمپلنت دندانی لازم است، سیگار و قلیان را ترک کنید.

درمورد مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت دندان بیشتر بدانید

جمع بندی

عفونت پریودنتال موجب التهاب در لثه‌ها و از دست رفتن دندان‌ها می‌شود. با توجه به اینکه ایمپلنت دندانی روشی محبوب است، در این مطلب سعی کردیم درباره تاثیرات عفونت پریودنتال بر کاشت ایمپلنت دندان صحبت کنیم و اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد.